BLOK ÚSPEŠNÝCH FESTIVALOVÝCH FILMOV ROKU 2017
I/ Atlantída, 2003
(r. Michal Blaško), 2017, 30 min.
2003. Martin a Denisija, mladý ukrajinský pár, sa pokúša dostať do Nemecka.
eng: 2003. Martin and Denisija, a young couple from Ukraine, are trying to get to Germany.
Michal Blaško študuje réžiu na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU. Festivalové úspechy zožal už so svojím druháckym filmom Strach. Atlantída, 2003 je jeho bakalárskym filmom a mal svetovú premiéru na tohtoročnom Medzinárodnom filmovom festivale v Cannes. Vyhral cenu za najlepší krátky film na nemeckom festivale Cottbus.
II/ Magic Moments
(r. Martina Buchelová), 2016, 20 min.
Rodičia ťažko pracujú a sestry sa prakticky starajú o seba samé.
- Prečo ideme po tráve?
-Aby sme stúpili do hovna a mali šťastie.
Na staršiu začínajú doliehať ťažkosti, ktorým čelia. Vďaka ich putu si však uvedomí, že to na čom jej záleží najviac, má.
eng: Parents struggle to earn money, so sisters basically take care of each other alone.
- Why we walk on the grass?
- So that we step into shit and are lucky.
Thanks to the bond they have, they might have already won over life's shit.
Martina Buchelová je v súčasnosti študentkou réžie na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU. V roku 2014 bola so svojím filmom Zelená vlna vybraná do selekcie Future Frames: Top Ten Filmmakers to Follow v Karlových Varoch. Jej film Magic Moments mal svetovú premiéru na prestížnom áčkovom festivale v Toronte v sekcii Shortcuts.
III/ Nebojsa
(r. Jakub Gajdoš), 2016, 14 min.
Náboženský fanatizmus môže mať veľa podôb. Kým niektorí sa vyhadzujú bombami do vzduchu, iní nosia masky Ježiša Krista. Film zachytáva život v dedinke Nebojsa, ležiacej na juhu Slovenska pri maďarských hraniciach.
Religious fanaticism may take on different forms. While some people blow themselves up, others wear masks of Jesus Christ. The film portrays everyday life in Nebojsa, a village in South Slovakia on the border with Hungary.
Jakub Gajdoš v súčasnosti študuje na Filmovej akadémii v Banskej Bystrici. Jeho film Nebojsa bol uvedený v súťaži Medzinárodného filmového festivalu v Drážďanoch.
IV/ 39 týždňov, 6 dní
(r. Joanna Kozuch, Boris Šima), 2017, 8 min.
39 týždňov, 6 dní je výtvarným experimentom, animovaným denníkom, dokumentom. Prináša animovaný obraz vnútorného stavu ženy i muža, manželov a spoluautorov z obdobia štyridsiatich týždňov tehotenstva, ktoré každý z nich vnímal rozdielne a jedinečne.
Film mal svetovú premiéru na áčkovom Medzinárodnom filmovom festivale vo Varšave.
39 Weeks, 6 Days is an artistic experiment, animated diary and personal documentary showing animated self-portraits of woman and man, married couple and co-authors during 40 weeks of the gravidity.
Joanna Kozuch - režisérka, výtvarníčka a animátorka. Joanna študovala na Akadémii umení v Poznani (PL) a na Sliezkej Univerzite v Katowiciach (PL). Neskôr absolvovala doktorandské štúdium na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, kde pôsobí ako pedagóg. Jej filmografia zahŕňa filmy ako Hra (2004), Fongopolis (2014) a 39 týždňov, 6 dní (2017). V súčasnosti pracuje na novom krátkom animovanom dokumente Bolo raz more...
Boris Šima ukončil štúdium animovaného filmu na Vyššej odbornej škole filmovej v Zlíne, Českej republike. V roku 2003 absolvoval štúdium na katedre animovaného filmu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Jeho filmografia zahrňa filmy ako Dnes mám prvé randevú! (2002), Chyťte ho! (2008), Hurá na hrad! (2011) a 39 týždňov, 6 dní (2017). Ako výtvarník a realizátor participoval na seriáli Mimi a Líza. V súčasnosti pracuje na animovanom seriáli Websterovci.
V/ Jahodové dni
(r. Eva Sekerešová), 2016, 13 min.
Viesť plnohodnotný život v spoločnosti ukecanej halucinácie môže byť občas problém...
Film Jahodové dni získal cenu na tohtoročnom Medzinárodnom filmovom festivale študentských filmov, kde bol ocenený ako najlepší animovaný film.
eng: Living an ordinary life in the company of annoying hallucination can be really difficult…
Eva Sekerešová nedávno ukončila magisterské štúdium na Vysokej škole Múzických umení v
Bratislave, odbor Animovaná tvorba so svojim krátkym animovaným filmom „Jahodové dni“.
Autorka rada vytvára charaktery zložené na stereotypoch pričom ich dostáva do rôznych vtipných a trápnych situácií, ktoré mnohí poznáme zo života. Rada využíva ironický, dospelý ale aj detinský humor a rôzne formy cliché. Divákom sa snaží vtipnou cestou sprostredkovať vážne témy, ktoré považuje za potrebné pripomínať.
VI/ Konzerva
(r. Rudolf Urc, Jan Ružička), 1950, 2 min., archívny špeciál
Etuda nakreslená na 35mm filmový pás. Príbeh spracovaný technikou „hand animation“ , ktorý nakreslili farebným tušom 13-roční žiaci strednej školy v Gelnici Rudolf Urc a Jan Ružička.
Rudolf Urc je dramaturg, režisér, pedagóg, filmový publicista. Zásadne sa tiež podieľal na formovaní slovenského dokumentárneho filmu na Slovensku a pokladá sa za zakladateľskú osobnosť slovenského animovaného filmu.
Meno Rudolfa Urca je spojené so všetkými kľúčovými osobnosťami slovenskej animovanej tvorby, ale aj on sám bol režisérom mnohých úspešných animovaných filmov, napríklad Oráč a Obri (1975), Minútky na vrátnici (1978), Prvá trieda (1984), animovaných seriálov Dada a Dodo (1988), Rozprávky z nočnej košieľky (1990). Jeho meno je spojené s celým vývojom animovanej tvorby večerníčkov.
Je autorom mnohých publikácií venovaných filmovému umeniu a zakladateľom festivalu Bienále animovaného filmu.
Dĺžka podujatia: 87 minút
Rok výroby: 2017